Wzorowe Przedszkole na Wileńszczyźnie 2019

Starania Fundacji w dziedzinie oświaty pozwoliły zauważyć, że istnieje realna potrzeba wspierania polskich przedszkoli funkcjonujących na Litwie oraz pracujących w nich osób. Współpracując z nauczycielami wychowania przedszkolnego, umożliwiając im rozwój i wspierając go, pragniemy przyczynić się do podniesienia ogólnego poziomu nauczania dzieci w polskich przedszkolach poza granicami RP. Jesteśmy przekonani, że planowane działania przyniosą trwałe efekty, zauważalne każdego dnia w życiu dzieci i ich rodzin.


Fundacja Wileńszczyzna rusza z IV. edycją programu „Wzorowe Przedszkole”, który ma na celu podniesienie kompetencji i kwalifikacji zawodowych wychowawców przedszkoli w oparciu o nowoczesne metody nauczania – oferując pomoc merytoryczną pracownikom polskich placówek oświatowych w rejonie wileńskim, solecznickim i trockim.

Całość działań dotyczy projektu pt. „Wzorowe Przedszkole na Wileńszczyźnie” wspieranego przez Kancelarię Senatu Rzeczypospolitej Polskiej i skierowanego do nauczycieli pracujących w polskich przedszkolach na Litwie.

Strona projektu

Wzorowe Przedszkole na Wileńszczyźnie 2019

Jesienią 2019 r. odbyła się kolejna IV. edycja programu “Wzorowe Przedszkole na Wileńszczyźnie”. W ramach organizowanych spotkań 82 nauczycieli polonijnych pogłębiło swoją wiedzę w zakresie nowoczesnych metod dydaktycznych i wychowawczych. Szkolenia odbyły się w murach Domu Kultury Polskiej w Wilnie. 

Z każdą kolejną edycją liczba osób zainteresowanych udziałem w organizowanych szkoleniach ciągle wzrasta. Wszystkie miejsca rozchodziły się w błyskawicznym tempie, a liczba zgłoszeń była dwukrotnie większa od ogólnie dostępnych. Duże zainteresowanie świadczy tylko o tym, iż istnieje realna potrzeba na organizowanie takich spotkań na Litwie.

Cykl szkoleń poprowadził zespół szkoleniowców z pasją, realizujących Ogólnopolski Program Kraina Muzyki. Uczestnicy szkoleń zostali wprowadzeni do szeroko pojętej “Krainy Edukacji” przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Zostały poruszone takie obszary jak muzyka, taniec, animacja, plastyka, fizyka, biologia, chemia oraz matematyka.  Na każdym szkoleniu były przekazywane treści, wskazówki i propozycje przydatne w pracy z najbardziej wymagającymi uwagi dziećmi. 

Podczas każdego spotkania Uczestnicy otrzymali:

  • zestaw materiałów szkoleniowych, w tym materiały merytoryczne; 
  • kilkadziesiąt scenariuszy autorskiego Programu Krainy Muzyki; 
  • 27 GB inspiracji muzycznych do korzystania w pracy z dziećmi;
  • certyfikaty ukończenia kursu szkoleniowego.

Uczestnicy wykazali się ogromnym zainteresowaniem, zaangażowaniem i aktywnością. Każde spotkanie było prawdziwą dawką inspiracji, ruchu oraz śmiechoterapii. Przeprowadzone szkolenia opierały się przede wszystkim na zajęciach praktycznych połączonych z wiedzą teoretyczną, które Uczestnicy będą mogli bezpośrednio wykorzystać w swojej codziennej pracy z dziećmi. 

 

Nie zabrakło również niespodzianek. Pani Karolina Szczerbakowska-Biniszewska przeprowadziła akcję „Kartka świąteczna dla Polaków na Litwie” wśród placówek przedszkolnych w Polsce z myślą o dzieciach i nauczycielach w polonijnych przedszkolach na Wileńszczyźnie. Dzieci z 45 przedszkoli z Polski przygotowały własnoręcznie robione świąteczne kartki i wraz ze swoimi nauczycielkami wysłały listy dla naszych Uczestniczek Programu. Wszystkie paczki zostały przekazane dla 27 przedszkoli, w których na co dzień pracują Uczestniczki II. spotkania. To była bardzo wzruszająca część spotkania. Ogromnie się cieszymy, iż w ramach naszej współpracy z “Ogólnopolskim Programem Kraina Muzyki” rodziła się taka wspaniała inicjatywa. W imieniu Organizatora i Uczestników Programu jeszcze raz dziękujemy Pani Karolinie za przeprowadzoną akcję oraz wszystkim przedszkolom, które pamiętają o swoich rodakach na Wileńszczyźnie. Akcja sprawiła, że niewidzialna więź stała się widzialną, a nawet namacalną. Niby drobny gest, a potrafi sprawić tyle radości. 

 

Poniżej zostały przedstawione zagadnienia, jakie były realizowane w trakcie szkoleń. 

  1. SZKOLENIA

26 października odbyło się pierwsze spotkanie szkoleniowe, w ramach którego 60 Uczestników wzięło udział w zajęciach praktycznych pt. “Kraina Muzyki – sezon I.” oraz “Kraina Plastyki”. 

Na szkoleniach z Krainy Muzyki zostały zrealizowane takie zagadnienia jak: 

  • edukacja muzyczna w kontekście rozwoju dziecka
  • integracja treści muzycznych z   innymi obszarami wychowania i nauczania
  • analiza dzieła muzycznego
  • wybrane instrumenty muzyczne
  • zabawy przy muzyce
  • SIguma – zabawa i ćwiczenia z gumą sensoryczną Krainy Muzyki (możliwość nabycia na szkoleniu lub przez stronę internetową)
  • instrumentarium Orffa ( w tym dzwonki diatoniczne dla początkujących)
  • pomysły na prace plastyczne/techniczne
  • inspiracje na uroczystości
  • formy współpracy

 

Prowadząca: Karolina Szczerbakowska-Biniszewska.

Z kolei, “Kraina Plastyki” to całkowicie praktyczne szkolenia, podczas których nauczyciele uzyskali:

  • bogaty program warsztatów umożliwiający pozyskanie konkretnych zabaw i technik plastycznych do wykorzystania podczas zajęć z dziećmi,
  • inspiracje na prace plastyczne na 4 pory roku,
  • propozycje prac plastycznych przystosowane do różnego wieku dzieci (3-latki, 4-latki, 5-latki, 6-latki),
  • porady i dobre praktyki w obszarze organizacji zajęć plastycznych dla dzieci w przedszkolu,
  • propozycje dekoracji sali przedszkolnej.

Prowadząca: Ilona Bożejewicz-Gajtkowska

 

  1. SZKOLENIA

16 listopada odbył się ciąg dalszy szkoleń “Krainy Muzyki – sezon II.” oraz “Kraina Małego Ensteina”. 

Podczas sezonu II. “Krainy Muzyki” Uczestnicy wykazali się dużą aktywnością i zaangażowaniem, a także poznali:  

  • zabawy przy muzyce klasycznej, ludowej, musicalowej;
  • tańce polskie narodowe i ludowe;
  • instrumentacje (instrumentarium Orffa i bum bum rurki);
  • inspiracje na uroczystości, przedszkolne i szkolne imprezy;
  • wymiana doświadczeń na temat kondycji edukacji muzycznej w polskim przedszkolu/szkole;
  • SIguma – zabawa i ćwiczenia z gumą sensoryczną Krainy Muzyki (możliwość nabycia na szkoleniu lub przez stronę internetową).

 

Prowadząca: Karolina Szczerbakowska-Biniszewska.

Niezwykle interesujące, wtajemniczające w świat nauki szkolenia pt. “Kraina Małego Ensteina” obejmowały poniższe zagadnienia: 

  • doświadczenie naukowe jako podstawa badań świata w świetle nowych podstaw programowych i trendów innowacyjnych; 
  • przypomnienie podstawowych praw fizyki i chemii związanych z wodą, powietrzem i dźwiękiem;
  • włączanie dzieci do eksperymentowania z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa; 
  • przykładowe zajęcia z uwzględnieniem pytania badawczego hipotezy wykonania doświadczenia i wniosków; 
  • propozycje doświadczeń metodą warsztatową z wybranego działu 
  • ABC Małego Einsteina – koncepcja program/ projekt/ innowacja jak wprowadzić innowację/ projekt/ program z eksperymentami w przedszkolu/szkole.

 

Prowadząca: Ilona Bąk- Kryjom.

 

III. SZKOLENIA

Ostatnie spotkanie w ramach IV. edycji programu odbyły się 30 listopada. Tematy zajęć dotyczyły “Kraina Muzyki – sezon III.” oraz “Kraina Animacji”.

Ostatni sezon III. “Kraina Muzyki” obejmował: 

  • Tańce i ćwiczenia muzyczno – ruchowe inspirowane podróżami;
  • „Muzyka to fizyka” – eksperymenty dla najmłodszych tłumaczące wybrane prawa fizyki;
  • Choreografie taneczne do muzyki klasycznej, rozrywkowej i ludowej;
  • Instrumentacje perkusyjne;
  • Body percussion – ciało jako instrument;
  • SIguma – zabawa i ćwiczenia z gumą sensoryczną Krainy Muzyki (możliwość nabycia na szkoleniu lub przez stronę internetową);
  • instrumentacje-instrumentarium Orffa.

 

Prowadząca: Karolina Szczerbakowska-Biniszewska.

 

Szkolenia “Kraina Animacji” wprowadziły Uczestników w nieskończony świat ruchu i tańca: 

  • zabawy i gry animacyjne dla wszystkich grup wiekowych z wykorzystaniem chusty animacyjnej;
  • tańce integracyjne do wykorzystania na każdą okazję w przedszkolu i szkole;
  • choreografie animacyjne z wykorzystaniem m.in. wstążek, parasolek, rękawiczek, hula- hop i pomponów;
  • zapoznanie z grami, zabawami i tańcami integrującymi grupę, czyli co zrobić, by zespół dobrze się czuł w swoim towarzystwie;
  • prezentacja pomocy dydaktyczno – animacyjnych, które uatrakcyjnią nasze zajęcia.

 Prowadząca: Magdalena Bogucka.

 

Wiemy, jak bardzo polonijni nauczyciele mają utrudnioną pracę w wychowywaniu i nauczaniu najmłodszych polskich pokoleń na Litwie, dlatego z troską i myślą o nich powstało “Wzorowe Przedszkole”. Dziękujemy wszystkim Uczestnikom za zaufanie i udział w projekcie. Życzymy samych sukcesów w pracy zawodowej oraz pomyślnego wdrażania poznanych w trakcie szkoleń metod. 

 

 

Projekt współfinansowany przez Kancelarię Senatu RP w ramach opieki nad Polonią i Polakami za granicą.

Koordynator projektu